2010-08-06
 14:53:30

NWT: Nanne – en rastlös själ


I framtiden, när den egna karriären lugnat ner sig lite, vill Nanne arbeta mer i det egna skivbolaget Somco records.

Det är hektiska dagar för Nanne Grönvall. Med både ny skiva på gång och 25-årsjubilerande turné.
Själv menar hon att det är Melodifestivalen som är anledningen till att hon lyckats så bra som hon gjort.
– Utan melodifestivalen så hade jag aldrig varit där jag är i dag, säger Nanne Grönvall.


Hennes nya skiva En rastlös själ släpps i oktober.

Hon är en upptagen kvinna och när NWT försöker få en pratstund med artisten Nanne Grönwall flackar hon runt mellan olika skivstudier i Stockholm. I oktober släpper hon en ny skiva, en skiva hon till stor del producerar på egen hand. Något som hon beskriver som roligt men även tidskrävande. På skivan sköter hon själv mixningen, lägger till ljud och klipper i gitarr och basslingor.

– Det är otroligt intensivt, speciellt med tanke på att jag bestämde mig för att producera skivan själv.


Parallellt med att hon står i studion och arbetar med slutspurten av sin kommande skiva så turnerar hon runt och firar sitt 25-års jubileum som artist samt planerar inför vinterns stora julkonsertsatsning i Båstad. De senaste åren har hon bland annat medverkat i musikalerna Hur man lyckas i business utan att bli utbränd och Sweet Charity. Men det finns stora skillnader att gå in i en roll på en teater- och musikalscen till skillnad mot att uppträda i sin egen artistroll.

– Sweet Charity var fantastisk att spela den var en drömroll helt enkelt. Det var otroliga musiknummer. Och skillnaden där ligger ju så klart i att man måste gå in i sin rollkaraktär.


Att vara teatralisk har alltid legat i Nannes natur så för omgivningen var det föga förvånande att hon tog sig an musikalscenen. En dragning till det där lilla extra har på något sätt blivit hennes kännetecken. Något som även kan uppfattas i vissa av hennes egna låtar som exempelvis Avundsjuk.

– Den största skillnaden mellan att arbeta på scen som artist eller skådis ligger nog i replikerna. Under en spelning har jag mer möjlighet att vara spontan, det kan man inte vara på teaterscenen på samma sätt.

Hon har ett hektiskt arbete och hennes schema är planerat in i minsta detalj. Men att hon i princip arbetar 24 timmar per dygn är inget som märks av. Hon verkar både pigg och alert.

– Jag älskar mitt jobb. Det är så roligt att vara ute och turnera. Även om jag arbetar mycket nu så kan jag lägga upp arbetet lite efter hur jag vill ha det.


Tre år har gått sedan hon släppte senaste skivan, något som inneburit att suget efter att göra en ny väckts till liv. Nanne förklarar att hon hela tiden haft fullt upp med annat. Det har varit shower, spelningar, musikalföreställningar med mera. Och allt har bara rullat på.

– Jag har hela tiden fortsatt att skriva egen musik men har helt enkelt inte haft tid att spela in den. Nu kände jag att det började bli dags att ta tag i saken.


En rastlös själ är namnet på den kommande skivan. Men också ett namn som passar bra in på Nannes personlighet.

– Det är inte alltid så att en titel återspeglar en personlighet. Ibland kan det bara vara någon form av inspiration. Men den här titeln är verkligen jag i ett nötskal.

Skivan består av tvära kast och innehåller allt ifrån akustiska spår till mer rockiga låtar. Det är hård konkurrens i artistvärlden och själv känner hon en stor tacksamhet över att fortfarande kunna hålla på med det hon gör och att dessutom ha möjlighet att försörja sig inom branschen.

– Det är häftigt. Jag har ju hållit på i 25 år nu och det är en svår bransch att hålla sig kvar i. Så att få möjlighet att åka på en turné och sjunga en massa låtar från min 25 år långa repertoar är fantastiskt.


Under juli månad började turnén som kommer att fortsätta fram till hösten. Då skivturnén tar vid. Och sen bär det av till Båstad där hon har fått en förfrågan om att sätta upp årets julshow. Och att tacka nej verkar inte finnas i hennes register. Så en julshow blir det och då tillsammans med artister som Lotta Engberg och Sanne Samuelsson med flera.

– Jag lovar att det kommer att bli en udda, men fantastisk show. Det blir båda Stilla natt och humor.

Men att inte nämna ordet schlager i en intervju med Nanne – det är nästan att häda. För schlagern har alltid haft en speciell roll i hennes karriär.


Det är 24 år sedan hon medverkade första gången i schlagerfestivalen. Och nu är hon nästan ett stående moment och en självklar del i Melodifestivalen. Tio gånger, har hon deltagit. En siffra som innefattar både de gånger hon varit med som låtskrivare och när hon själv deltagit som artist.

– Jag älskar schlagern och det har varit ett fantastiskt forum. Både för mig och för min man. Utan melodifestivalen så hade jag aldrig varit där jag är i dag.

Med gruppen One More Time och låten Den vilda vann hon 1996 års Melodifestival. En låt som efter att ha placerat sig på en tredje plats i Eurovision Song Contest kom att bli en stor hit även i övriga Europa.


För hon har svårt att hålla tassarna borta från schlagerrummets green room. Men vissa egna förhållningsregler har hon ändå satt upp.

– Det måste ha gått minst ett år mellan gångerna. Och jag känner ingen panik att jag måste vara med utan har jag en bra låt så skickar jag in den.

Schlagern har bara växt, inte då främst som musikgenre utan framför allt som festival. Numer deltar artister och band med all typ av musik.

– Nu är det ofta fantastiska låtar med. Och att det deltar över 30 låtar gör ju att det blir ett härligt knippe med starka hits.


Tittare klagar på de svåra reglerna och att festivalen har förändrats men Nanne menar att förändringen bara är positiv.

– Det är inte slentrian på samma sätt. Reglerna gör att det blir mer spännande och att människor bli nyfikna.

När hon drog igång sin karriär för 25 år sedan fanns inga barn med i bilden. Men under tidens gång har de nu växt upp och blivit stora. Men artistlivets kringflackande och rollen som småbarnsförälder har inte alltid varit en så lätt kombination att förena. Och det medvetna valet att numer sjunga på svenska och göra solokarriär är mycket med anledning av att kunna tillbringa mer tid i Sverige och med familjen.

– Det var svårt när barnen var små. På den tiden turnerade både jag och Peter runt i Europa, det var när vi spelade i gruppen One more Time.


Solokarriären på svenska var från början tänkt som en kortare avstickare men numer väljer Nanne att bara sjunga på svenska. På så sätt slipper hon bege sig utomlands för att turnera.

– Det räcker gott och väl med det arbete jag har här i Sverige.

För med tanke på den arbetsmängd som Nanne har så finns det inget utrymme över för någon ny satsning utomlands.

 

FAKTA

Nanne Grönvall

Nanne heter egentligen Marianne Elisabeth Grönvall

Född 1962

Bor i Täby, Stockholm

Gift med Peter Grönvall och har tre söner

Har haft sammanlagt 10 bidrag med i Melodifestivalen, både som låtskrivare och som artist.

Har sammanlagt släppt 15 album, varav 6 av dessa är soloalbum

Aktuell: Spelar i kväll på Café August i karlstad.

 

Källa: NWT






KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: