2010-07-15
 17:10:43

Nanne skuldsatte sig för att lyckas

I år firar Nanne Grönvall 25 år som artist och efter otaliga vändor i Melodifestivalen är hon folkligare än någonsin. Men vägen hit har inte varit en dans på rosor.– Vi har varit skuldsatta och tvingats jobba dubbelt för att få det att gå ihop, berättar hon.

När Nanne Grönvall kommer till Tofta Sjögård på Orust i kväll är det för att fira sina 25 år i nöjesbranschen. En tid som präglats av både upp- och nedgångar. Själv beskriver hon det som en berg- och dalbana.

– När vi var med i Melodifestivalen 1986 jobbade jag fortfarande som telefonist. Jag vågade inte sluta eftersom jag inte visste om vi skulle klara det. Jag vågade absolut inte drömma om att jag skulle få hänga med så här länge. Det är fantastiskt, säger hon.

Tuffa år ibland

Förutom sin solokarriär förknippas Nanne Grönvall främst med banden Sound of Music och One More Time som båda tävlat i Melodifestivalen. Men mellan de båda lyckade projekten hade hon en riktigt tuff period, berättar hon.

– Jag brukar kalla den tiden för vår ”icke-karriär”. Jag och Peter (Nannes man och kollega Peter Grönvall reds.anm) startade Peter’s Pop Squad som blev en jätteflopp trots flera års slit med att skriva låtar och spela in. Under den här tiden hade vi ingen inkomst och stod med två barn att försörja och skulder att betala.

Men Nanne gjorde som hon brukar göra när det är tuffa tider, berättar hon.

– Man får spotta i nävarna och vara beredd att slita hårt. Jag gick tillbaka till jobbet som telefonist och Peter tog jobb som städare. Musik fick vi syssla med på kvällarna, men 1992 släppte vi första skivan med One More Time och då släppte allt.

Flera höjdpunkter

Skillnaden mellan de två banden och anledningen till att det ena fungerade men inte det andra är tydlig för Nanne Grönvall.

– One More Time hade bättre låtar. Med Peter’s Pop Squad försökte vi göra rock. Det funkade inte alls för oss.

Om Peter’s Pop Squad markerar den enskilt största dalgången i Nanne Grönvalls karriär har hon desto lättare att hitta flera olika höjdpunkter.

– Att vinna Melodifestivalen -96 med Den vilda och att komma trea i Eurovision samma år var jättestort. Det är ett av Sveriges bästa resultat genom tiderna. För mig personligen var det också en upplevelse att vara med med i Avundsjuk -98. För mig, som lidit av svår scenskräck, krävdes det mycket för att våga gå upp på scen i den outfiten.

Kommer du att ställa upp i Melodifestivalen igen?

– Den har betytt jättemycket för mig och någon gång ställer jag säkert upp igen. Jag är som en kackerlacka i sammanhanget: man tror att man blivit av med mig men så kryper jag fram igen!

Källa: Bohusläntidningen

 

 

 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: