2010-07-02
 23:16:30

Schlagerstjärnor i en Cadillac


Foto: Hans L. Olofsson



Kiruna.

Nanne Grönvall firar 25 år i karriären - med 18-åriga Amy Diamond som gästartist i Kiruna.
NSD träffade en schlagerdrottning och en tänkbar kronprinsessa i en Cadillac, årgång 1956.
- Jag kommer att stappla in på scenen under Amys 25-årsjubileum också och sjunga hennes låtar, säger Nanne.

Ganska exakt 30 år skiljer mellan folkkära Nanne Grönvall och Amy Diamond.
I dag stod de tillsammans på Kirunafestivalens Stora scen vid turnépremiären för Nannes stundande jubileumsturné.
Sedan genombrottet med trion Sound of music 1985 har det blivit hela 25 år i karriären för energiknippet Nanne Grönvall.
- Kan du tro! När Sound of music slog igenom jobbade jag som telefonist och jag vägrade in i det lägsta med att sluta med det. Jag trodde aldrig att jag skulle få hålla på med musik särskilt länge, säger Nanne Grönvall när NSD träffar duon inför konserten.

En schlagerveteran
Genom åren har Nanne haft otaliga schlagerhits och gått hem i breda folklager, inte minst hos den kvinnliga publiken. Somliga menar rentav att hon får Tina Turner att framstå som en vek statist.
En veteran i jämförelse med "uppkomligen" Amy Diamond som precis har fyllt 18 år och "bara" har fem år som sångerska och schlagerartist bakom sig.
Har du några råd till Amy, Nanne?
- Nej, det känns som att hon har så bra koll. Amy är en lysande artist. Det viktigaste är att hon fortsätter vara ödmjuk. Den kan ta henne väldigt långt, säger Nanne.

Full av beundran
Och Amy Diamond är full av beundran för sin betydligt äldre artistkollega.
- Jag blir alltid så imponerad av Nannes energi. Självklart har jag sett henne i Melodifestivalen många gånger, Håll om mig tyckte jag mycket om. Och Avundsjuk! Men fanns jag då, egentligen? undrar Amy.
- Ja, men du var inte stor. Den låten kom 1998, säger Nanne.
Skulle du själv vilja ha en lika lång karriär som Nanne?
- Det vore helt underbart. Nanne har haft många bra låtar men också jobbat hårt. Och så är hon jättesnäll, säger Amy Diamond.

Melodifestivalen

Under Nannes jubileumsturné gör de fyra spelningar tillsammans. Några samarbeten i studion är inte inplanerade.
- Men man vet aldrig. Först och främst ska vi ösa som f-n på de här gigen, säger Nanne.   
Fler schlageräventyr i Melodifestivalen?
- Jag har varit med 280 gånger redan, så varför inte? Jag är som kackerlackorna, ständigt återkommande vare sig man vill eller inte. Men jag känner ingen panik, säger Nanne Grönvall.

Därefter tar hon och Amy Diamond plats i en av Kirunas finaste amerikanare.
Tommy Lageholm, medlem av raggarklubb Midnight Sun Cruisers, bjuder tjejerna på en åktur genom stan i hans Cadillac Eldorado Biarritz, årsmodell 1956.
- Äntligen, nu kan jag säga att jag INTE var född när bilen tillverkades, haha, säger Nanne och fortsätter:
- Det var mycket hotrods för mig som ung. En föredetta höll på att bygga såna, så jag var en riktig "garageänka".
18-åriga Amy Diamond blir också imponerad av Cadillacen.
- När jag var i Piteå åkte jag i en liknande bil. Otroligt häftiga. Men jag har aldrig kört någon. Jag har ju inte körkort ännu.

Av Nils Johansson

Källa: NDS





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: