2010-10-20
 20:57:26

Dagens gäst i P4 Extra


Klicka ovan för att lyssna på intervjun.


Låtskrivaren och artisten Nanne Grönwall är aktuell med nya albumet "En rastlös själ" och dagens gäst i P4 Extra. I somras firade Nanne Grönwall 25 år som artist med en stor turné som fortsätter i höst. Redan som 16-åring började hon sjunga i sitt första rockband óch därefter blev det Sound of Music och "Avundsjuk" i Melodifestivalen 1998. I P4 Extra berättar Nanne om hur hon hittar inspiration till sina texter och om den starka sorgen efter sin mamma som gick bort nyligen.


Nanne Grönwall om att hantera sorg

Nanne Grönwalls mamma Berit gick bort för en och en halv vecka sedan efter en lång tids sjukdom varpå Nanne Grönwall ställde in några evenemang. I P4 Extra berättar hon om hur hon hanterat bortgången.

-Sorg gör så inihelsike ont och jag trodde inte att det skulle gå att gråta så mycket som jag har gjort, säger Nanne Grönwall i P4 Extra.

Sångerskan berättar också att kollegan och vännen Barbro Margareta Svensson även känd som Lill-Babs har hjälpt till att stötta Nanne i sorgen efter sin mor.

-Barbro ringde upp mig och uttryckte det på så sätt att hon sa att: "Var glad att du kan känna sorg och en så stark längtan av kärlek", berättar sångerskan i P4 Extra.

 

Mycket stöd från fansen

Men också fansen har varit till stort hjälp i Nanne Grönwalls sorgarbete. Sångerskan berättar om den viktiga relationen till fansen och hur hon hittar styrka i att få framföra sin musik och känna uppskattningen från publiken och de som gillar hennes texter.

-Jag bygger mycket av min musik på känslor och skriver om kärlek till exempel, berättar Nanne Grönwall.

 

Högt arbetstempo

Nanne Grönwall har hållit ett högt arbetstempo under hela sin karriär. Hon har showat, fött barn och turnerat landet runt. Sommaren 2006 drabbades sångerskan också av bröstcancer.

-Det var en tuff period i mitt liv men jag har fått oerhört mycket stöd. Jag önskar att alla kunde få känna samma support. Tänk om alla fick den här supporten, det är en sån styrka och kraft, berättar Nanne Grönwall.

 

Julshow i Båstad

När höstens turné är över väntar ännu en gång ett fullspäckat schema för artisten.

I november står Nanne på scen med en ny produktion. En julshow i Båstad som går under namnet "Nanne Grönvall & gäster".

Källa: Sveriges Radio

 

 

 

 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: