2010-07-09
 09:25:24

Killebom recension: Årets startskott – en succé

SÖLVESBORG Både den pumpande musiken och de pysande karusellerna är bevis på Killebomfestivalens egentliga början, och torsdagskvällen eskalerar i en riktig folkfest, där den dunkande musiken för publiken på torget samman i ett unisont applåderande och sjungande.

Det är först på torsdagen som Killebom börjar, eftersom onsdagen endast räknas som en smygstart. Helt smygande var den nog inte, med livlig marknad och underhållning i de olika tälten under kvällen. Idag, å andra sidan, känns det verkligen att festivalen kommit igång på riktigt. En runda i staden bjuder inte bara på spel från diverse musikanter i olika gathörn och tält, utan även otaliga barnfamiljer och glada besökare från när och fjärran. Marknadsstånd och matvagnar står uppradade på vägen till stationen, och i Innerhamnen går skriken från modiga karusellåkare inte att ta miste på. Det pulserande pysandet från karusellerna markerar mer än något annat Killeboms intåg i Sölvesborg. Under den stora invigningen av Killebom under torsdagen säger Kultur och Fritidsnämndens ordförande Mats Svensson: – Sölvesborg må vara en liten kommun, men det är en fantasisk pärla. Jag tror att de flesta på torget denna sommarkväll håller med om uttalandet, och när pop- och countrybandet Calaisa går upp på scenen efter invigningstalet känns det verkligen att Sölvesborg är igång. Det är inte många i publiken som står stilla när de begåvade tjejerna tar ton med hjälp av gitarr, munspel, fiol, banjo, flöjt med mycket mera. Kvart i åtta är torget fullt med förväntansfulla människor som väntar på att få höra Mjällby AIF:s allsångsdebut. Spelarna i laget jämförs i introduktionen med Superman, Bamse och andra superhjältar till publikens stora förtjusning. För många är nog spelarna just det: bygdens allsvenska fotbollshjältar. Spelarna gör en tapper insats som förband till Nanne Grönvall, kvällens stora nummer. När hon äntrar scenen brister publiken ut i jubel, och det är fullt ös från första ton. Den dunkande basen och Nannes sprudlande energi får torget att vibrera. Gammal som ung sjunger med och klappar händerna i takt med musiken. – Vilken härlig publik, jag vill krama er allihopa, utbrister Nanne efter en särskilt entusiastisk publikinsats. Detta är vad Killebom handlar om. Människor som möts på torg och gator och har roligt ihop. Folkfesten har börjat.

Källa: Sydöstran