2010-06-30
 19:35:35

Norra Skåne: Mycket Skåne när Nanne firar 25

Hon firar 25 år som artist i år och pendlar i sommar mellan konsertarenorna och studion. På fredag är det turnépremiär i Kiruna och tidigt lördag morgon sätter Nanne Grönvall sig på planet för att flyga till Skåne och konserten på Möllevallen i Skivarp. Och det blir mer Skåne för Nanne framöver.


– Det är verkligen full fart just nu, säger Nanne Grönvall. Det är repetitioner på dagen och på kvällar och nätter jobbar jag i studion med min kommande platta.

Nya singeln ska vara klar om två veckor och släpps i september. I oktober kommer albumet.
– Man klarar sig med lite sömn under en period, förklarar Nanne Grönvall, som varit igenom arbetsintensiva perioder många gånger under sin karriär.

I år kan hon fira 25 år som artist. Det var 1985 som hon dök upp i Sound of music tillsammans med Peter Grönvall och Angelique Widengren.

Hur känns jubileet?
– Det är helt fantastiskt. Jag kommer ihåg 1985 när vi släppte första singeln och jobbade i skivstudion som galningar, men jag vägrade släppa mitt jobb som telefonist. In i det sista höll jag fast vid det. När vi var med i Melodifestivalen 1986 hade jag fortfarande kvar det. Jag hade inte en tanke på att jag skulle kunna få fortsätta med det här jobbet – långt mindre att jag skulle få göra det i 25 år.

Kommer du att fira på något speciellt sätt?

– Det blir mest genom turnén där jag kör låtar från alla olika perioder, som Alexandra som vi gjorde med Sound of music, som Den vilda och förstås också mina egna hits som Håll om mig. Det blir lite av det på Möllevallen också.

Hur tycker du att du har utvecklats som artist under de här 25 åren?
– Framför allt känner jag mig lugnare på scen. Jag har kämpat med en enorm scenskräck både på 80- och 90-talet och en bra bit in på 2000-talet också. Nu har jag spelat så mycket att jag kommit över det, det var enda sättet. I dag känns det behagligt att gå in på scenen. Jag kan fortfarande vara nervös, men på ett bra sätt. Det är roliga fjärilar i magen, jag går inte runt och hyperventilerar.

Nanne vågade utmana sin rädsla, men så är hennes valspråk också "Var inte rädd för att misslyckas." Ett valspråk hon håller högt.
– Rädslan att misslyckas finns, den är ett mänskligt drag tyvärr. Men det är ju så att det går framåt ibland och käpprätt ibland för oss alla. Det är naturliga faser, vi lär oss av det. Den som misslyckas får stå ut med att höra ord som "fiasko" och "kalkon". Det är sällan vi säger "Han prövade i alla fall".
– Det är otroligt viktigt att våga kasta sig ut på den svarta pisten och se om man tar sig ner eller ramlar runt, säger Nanne Grönvall.

Själv har hon just nu vågat ta tag i projektet att producera sin egen platta, något hon gör för första gången.
– Jag har märkt att det tar tid! Det är en ny utmaning och ja, det finns få kvinnliga producenter.
– Jag hoppas att det kan bli fler. Kanske någon tänker: "Kan Nanne så kan jag! "

För Nanne Grönvall väntar en sommar full av arbete. Men också två veckors tågluffning med sonen i augusti. Hösten och vintern är också inbokade. Det blir mer Skåne för Nanne, som bland annat kommer till äppelmarknaden i Kivik. Sin första julshow någonsin drar hon i gång i Båstad i vinter.
– Det ska bli jättekul. Jag kommer att ha gästartister som Lotta Engberg, Jenny Silver och Sanne Salomonsen. Jag ska satsa på en annorlunda julshow, med betoning på kul. Men först ser jag fram emot sommaren. Jag älskar sommaren och ska njuta av den även om jag inte kommer att hinna vara ute så mycket som jag vill.

Källa: Norra Skåne





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: