2010-11-11
 07:12:50

Nanne Grönvall firar 25 år som artist med nytt album

Hon är energisk. Hon är glad. Hon är trevlig och trivsam. Och hon vägrar vara lagom. Ett litet schlagerpaket i lyxförpackning: Nanne Grönvall firar 25 år som artist! Istället för att lägga allt krut på en ”greatest hits” eller en exklusiv box satsar Nanne istället på en ny platta med titeln ”En rastlös själ”. Som en blinkning till publiken: ”jag ser inte bakåt, jag ser fram emot nästa 25 år som artist”. Läs Bel Blacks recension här.

 

Nanne har själv skrivit text, musik och producerat albumet. Det är svårt att tänka sig en Melodifestivalhistorik utan Nanne Grönvall. Hon har varit med otroligt många gånger med många otroligt bra låtar. Favoritlåtarna av Nanne är ”Avundsjuk” och ”Håll om mig”. (Och ”Det vackraste” som hon gav till Cecilia Vennersten).

 

En rastlös själ

Albumet ”En rastlös själ” har ingen låt som övertrumfar ”Avundsjuk” eller ”Håll om mig”, men det finns några som påminner om dem, och man drabbas alltså av en del schlagernostalgi, även om detta är en ny platta.
Nanne klarar av att blanda rockigt dansband och lättsam schlagerpop och detta är en jubileumsplatta som är på partyhumör. Inga gamla fans blir besvikna på den här skivan. Och det är tillräckligt uppdaterat för att värva nya, unga fans som kan hoppa runt till låtarna.


Dansant vinnarlåt

Titelspåret ”En rastlös själ” har ett reggaeliknande intro som påminner lite om introt till ”Give me hope, Johanna”, nästa låt ”Oops” hade kunnat vara vinnarlåten i årets Dansbandskampen och den tredje låten ”Jag ger aldrig upp” har ett grundbeat som påminner om "Avundsjuk". Man känner igen sig i Nanne-världen. Och hon har alltid positiva budskap att komma med.

 

Absolut inte lagom

Nanne håller sig till det svenska språket när hon skriver sina låtar och hon har oftast humorn som ledstjärna, som till exempel när hon sjunger ”Lagom” om önskan att passa in och vara – just lagom. Men också om önskan att inte vara lagom utan göra precis som hon vill.

 

Oskyldigt blå covers

Förutom Nannes egna låtar finns två covers med på albumet: Tomas Ledins ”I natt är jag din” och Ted Gärdestads ”Himlen är oskyldigt blå”.

"Oskyldigt blå" är också klänningen på omslaget. Men uppiffad med massor av gammalt hederligt schlagerglitter. Det är kul att lyssna på någon som uppenbarligen har kul när hon sjunger, uppträder och spelar in plattor. Nanne brukar säga att hon har världen bästa jobb, och glädjen smittar verkligen av sig!

 

Album: En rastlös själ
(Lionheart)

Betyg: 3


Källa: Poplight

 



John
PUBLICERAT: 2011-01-09, 02:33:54

Hej!

Jag undrade om någon av er känner till en intervju där Nanne diskuterar låten "Avundsjul." Jag vill ta reda på vad som inspirerade temat. Jag skriver en artikel om henne för en engelsk talande publik. Tack så mycket i förväg!

Varma hälsningar-

John



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: